WP Ważny temat
WP Ważny temat logo otodom

Pomagają znaleźć wymarzone "M". Co tak naprawdę myślimy o pośrednikach nieruchomości?

logo otodom
Polacy coraz chętniej korzystają z usług agentów nieruchomości. W większości pozytywnie oceniają ich pracę, ale jednocześnie stają się coraz bardziej wymagający wobec pośredników. W jeszcze większej profesjonalizacji branży ma pomóc, opracowany przez Otodom, Kodeks Agenta Pro.

Zakup nieruchomości to często jedna z najważniejszych życiowych decyzji. Bo to nie tylko kwestia wydania sporej kwoty czy zaciągnięcia kredytu hipotecznego na kilkanaście czy kilkadziesiąt lat, ale przede wszystkim związanie się z danym mieszkaniem czy domem nawet na całe życie. Taka transakcja wymaga namysłu, racjonalnej selekcji ofert i odpowiedniego przygotowania.

Przejść przez skomplikowany proces zakupu pomaga agent nieruchomości. Jego zadaniem jest rozpoznanie naszych potrzeb, oczekiwań i zdolności finansowych, a następnie próba dopasowania jak najlepszej, czytaj najbardziej spersonalizowanej, oferty. Agent pośredniczy przy sprzedaży oraz kupnie nieruchomości, a także przy wynajmie i najmie. Możemy być pewni, że dobry broker będzie potrafił znaleźć dla nas wszystko: przytulną kawalerkę, funkcjonalne mieszkanie, przestronny penthouse, dom pod miastem z ogrodem czy luksusową willę.

Agenci doceniani przez klientów

Zawód agenta nieruchomości w Polsce stale się rozwija i profesjonalizuje, co wpływa na jego rosnącą pozytywną ocenę. Jak wynika z badania "Wizerunek pośrednika nieruchomości", przeprowadzonego przez agencję IQS na zlecenie Otodom, 40 proc. Polaków ma dobre zdanie o usługach świadczonych przez agentów. To niemal dwukrotny wzrost w porównaniu do 2017 r., gdy taką opinię wyraziło 24 proc. pytanych. Co istotne, w gronie tych, którzy już mieli okazję korzystać ze wsparcia brokerów, odsetek pozytywnie nastawionych wzrasta do 61 proc.

Dlaczego decydujemy się na skorzystanie z usług agenta nieruchomości? Jako jedną z kluczowych motywacji Polacy wskazują oszczędność czasu podczas weryfikacji ofert (ich aktualność, stan techniczny i prawny oraz dopasowanie do oczekiwań). Badanie wskazało, że pośrednicy kojarzeni są z zaangażowaniem (doceniło to 56 proc. respondentów) oraz ogólnym profesjonalizmem (55 proc.) Co ciekawe, bardziej niż na samą skuteczność pracy agenta (47 proc.) zwracamy uwagę na jego kulturę osobistą (50 proc. ankietowanych).

Współpracując z pośrednikiem, coraz chętniej korzystamy z nowoczesnych narzędzi. Odpowiada to ogólnemu trendowi. Blisko połowa badanych przyznała, że podczas ostatniego zakupu lub wynajmu korzystała z serwisów ogłoszeniowych w internecie. Najbardziej atrakcyjnym w ocenie Polaków narzędziem, które pozwala im ocenić ofertę, jest wirtualny spacer 3D, który docenia 63 proc. pytanych. Ważny jest także dostęp do jak największej liczby wysokiej jakości zdjęć (55 proc.), natomiast 61 proc. respondentów zwraca uwagę na certyfikat najemcy.

Kompendium wiedzy i wsparcia dla pośredników

Mimo że na przestrzeni ostatnich lat ocena pracy agentów znacząco się poprawiła, to tak kolorowo nie jest już, gdy weźmiemy pod uwagę zeszłoroczne badania. Okazuje się, że dziś odsetek zadowolonych z usług pośredników nieruchomości spadł względem ubiegłego roku o 5 proc.

Zdaniem ekspertów świadczy to o rosnących oczekiwaniach klientów wobec usług pośredników oraz stale zwiększającej się świadomości Polaków.

– Wraz z rozwojem kompetencji wśród przedstawicieli branży równolegle rosną wymagania osób, które z ich usług korzystają. To tylko potwierdza, jak ważny jest ciągły rozwój, inwestowanie w wiedzę i nowoczesne narzędzia. Otodom stara się na bieżąco badać preferencje klientów oraz tworzyć i udostępniać takie narzędzia, które będą zwiększały atrakcyjność współpracy pomiędzy nimi a agentami – mówi Izabela Sobańska-Synowiec, B2B Marketing Manager, Otodom.

Mając na uwadze wsparcie profesjonalizacji branży, Otodom wraz z ekspertami opracował Kodeks Agenta Pro. To pierwsza tego typu kompleksowa publikacja dla agentów obsługujących klienta kupującego, sprzedającego lub chcącego wynająć nieruchomość.

Kodeks zawiera zbiór dobrych praktyk i zasad postępowania, które mają ułatwić pracę pośrednikom nieruchomości. Otodom stworzył go we współpracy z gronem ekspertów - wśród nich Joanną Hirsz, cenionym autorytetem od CX (doświadczeń klienta). W opracowaniu specjaliści przeanalizowali poszczególne etapy kontaktu pośrednika z klientem oraz wskazali na ich kluczowe momenty oraz aspekty.

Jak podkreślają autorzy, publikacja jest połączeniem znajomości najnowszych trendów i teorii z praktycznym spojrzeniem agentów na poszczególne zagadnienia. Dzięki kodeksowym zapisom pośrednicy są w stanie przewidzieć, a co za tym idzie uniknąć kłopotliwych sytuacji oraz pozostawić po sobie jak najbardziej pozytywne wrażenie.

Nagrody dla liderów nieruchomości

Od pięciu lat najlepsi w branży są nagradzani w konkursie Lider Nieruchomości, w którym oceniane są biura pośredników nieruchomości oraz ich praktyki. Dotychczas brały w nim udział tylko te agencje, które same się zgłosiły. W tegorocznej edycji analizie zostaną poddane wszystkie podmioty wystawiające swoje oferty za pośrednictwem portalu Otodom. To zresztą niejedyna zmiana. Po raz pierwszy obok najlepszych agencji nieruchomości wyróżnieni zostaną także deweloperzy.

– Naszą intencją jest kompleksowe zbadanie rynku i dostarczenie wszystkim jego uczestnikom rekomendacji do tego, co w swojej codziennej pracy mogą udoskonalić. Chcemy też wyróżniać tych, którzy zapewniają klientom najwyższej jakości usługi, a przez to mogą być wzorem do naśladowania –przyznaje Anna Michałkiewicz, koordynatorka konkursu Lider Nieruchomości Otodom.

Konkurs składa się z czterech etapów, a metodologia badania dla agencji nieruchomości i deweloperów różni się od siebie ze względu na specyfikę procesu z jakim ma do czynienia klient. W każdym z etapów analizowane będą m.in. dane jakościowe, poziom obsługi klienta oraz wizerunek, jaki uczestnicy konkursu budują na rynku. Dodatkowo - w ramach kategorii deweloperów - Otodom powołał Kapitułę Konkursową, która oceni inwestycje deweloperskie. Znaleźli się w niej uznani eksperci związani z rynkiem nieruchomości, m.in architekci, urbaniści, aktywiści miejscy oraz analitycy trendów. Oceny potrwają od grudnia do marca przyszłego roku.

Analiza danych przeprowadzana jest m.in. w oparciu o specjalnie zaprojektowany algorytm, który w sposób rzetelny pozwala ocenić wybrane aspekty działalności agencji i deweloperów, oraz wyniki oceny jakości obsługi klienta realizowanej przez tzw. "mystery shopper" (tajemniczego klienta). Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwa niezależna agencja badawcza IQS.

Laureatów poznamy podczas uroczystej gali w kwietniu. Szczegóły dostępne są na stronie konkursu.